Co nevíme, že víme?
Aneb analýza a k čemu slouží…?
zpět
Co nevíme, že víme?
Pojďmě se na analýzu podívat z jiného úhlu...
Patříte mezi skupinu nadšených lyžařů, kteří chtějí dále rozvíjet své lyžařské dovednosti? Pokud si pod pojmem „rozvoj“ představíme zlepšení funkčnosti (sjedu každý kopec, poradím si s ledovatou sjezdovkou chci bezpečně sjíždět v terénu atd…), většina z nás odpoví že ano. A zde se do hry dostává „analýza“, bez které rozvoje bohužel nedosáhneme. Na tomto principu je založeno lidské učení. Analýzu známe většinou jen ve spojení s videoanalýzou, ale forem existuje výrazně více. Začněme formou analýzy kterou umíme ovládat od narození.
Nejpřirozenější analýza je pro člověka taková, kdy se učíme ze zkušenosti. Díky této formě analýzy můžeme vlastní cestou objevovat nové pohyby, a jejich pozitivní či negativní efekt vyhodnotit. Schopnost analyzovat tímto způsobem má každé dítě vrozenou, bohužel ji s věkem více či méně ztrácíme. Učení se ze zkušeností bez vedení někoho dalšího tak častou bývá velice zdlouhavý proces s mnoha slepými uličkami.
Právě z tohoto důvodu musíme do analýzy zapojit další postupy. Tím může být rada od někoho, kdo provedl analýzu za nás, nebo i shlédnutí vlastního videa. Obě dvě zmíněné formy nás ale odsunují mimo vlastní proces analýzy. Nejefektivnější forma je pak taková, kdy za nás někdo sice provede odbornou analýzu, ale snaží se vytvořit takové prostředí ve kterém si na informaci můžeme přijít sami, nebo si ji alespoň ověřit. Vracíme tím celý proces do přirozené formy učení se ze zkušeností a co víc, obnovujeme tuto zapomenutou schopnost.
A u dětí to platí dvojnásob. Všimli jste si někdy, že 100 % dětí lyžuje naprosto stejnými pohybovými principy. Jejich vysoká míra schopnosti učit se ze zkušenosti umožní vše podvědomě vyhodnotit. Zjistí co „funguje“ a co naopak ne. Proto je tak strašně důležité dítěti vytvářet prostředí ve kterém umožníme přicházet na správné a funkční provedení. Rozvoj můžeme totiž urychlit, nebo výrazně prodloužit
Pro maximání přínos jakékoli formy analýzy dbejme na učení se vědomého pohybu, který zároveň chceme pochopit včetně jeho příčin a důsledků. Spoustu pohybů naše tělo umí, ale nevíme, jak je použít efektivně, nebo ani nevíme, že je umíme. Pohyby, které neumíme se musíme naučit od začátku. Vhodné formy analýzy těmto procesům mohou pomoci. Ušetříte si čas a zajistíte uchovatelnost získané dovednosti.
A zde se dostáváme k naší letošní sérii „Co nevíme, že víme“